Jan 3, 2011

Mutiara Doa


DOA mohon keampunan dan rahmat Allah:

“Ya Tuhan kami, kami sudah beriman, maka ampunilah kami dan berilah kami rahmat dan Engkau adalah Pemberi rahmat yang terbaik”. (Surah al-Muk�minun ayat 109)

DOA mohon tidak dijadikan penolong bagi orang yang berdosa:

Nabi Musa berkata: “Ya Tuhanku, demi nikmat yang Engkau anugerahkan kepadaku, aku sekali-kali tidak menjadi penolong bagi orang yang berdosa”. (Surah al-Qasas ayat 17)

DOA mohon diberi ilham untuk mensyukuri nikmat dan beramal soleh serta dimasukkan ke dalam golongan orang yang soleh:


“Ya Tuhanku berilah aku ilham untuk tetap mensyukuri nikmat-Mu yang Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada dua orang ibu bapaku dan untuk mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan masukkanlah aku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-Mu yang soleh”. (Surah an-Naml ayat 19)


DOA mohon ampunan kerana menganiaya diri sendiri :

“Musa berdoa: “Ya Tuhanku, sesungguhnya aku sudah menganiaya diriku sendiri kerana itu ampunilah aku”. Maka Allah mengampuninya, sesungguhnya Allah Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (Surah al-Qasas ayat 16)

DOA mohon dilapangkan dada dan dimudahkan segala urusan:

Nabi Musa berkata: “Ya Tuhanku, lapangkanlah untukku dadaku dan mudahkanlah untukku urusanku”. (Surah Thaha ayat 25-26)


DOA mohon keampunan diri, ibu bapa dan orang beriman pada hari kiamat :

“Ya Tuhan kami, berilah keampunan kepadaku dan kedua ibu bapaku dan sekalian orang Mukmin pada hari terjadinya hari kiamat”. (Surah Ibrahim ayat 41)


DOA diselamatkan daripada perbuatan maksiat dandosa Luth berdoa:

“Ya Tuhanku selamatkanlah aku berserta keluargaku dan akibat perbuatan yang mereka kerjakan”. (Surah Asy-Syu’ara ayat 169)


Categories:

0 comments: